Blar i NTNU Open på forfatter "Riis-Johansen, Marit Olave"
-
Balanseganger: En samtaleanalytisk studie av politiavhør av voksne fornærmede
Riis-Johansen, Marit Olave (Doctoral thesis at NTNU;2016:176, Doctoral thesis, 2016)Sammendrag av avhandlingen: Denne avhandlingen er en samtalestudie av politiavhør av voksne fornærmede i volds- og overgrepssaker. Med utgangspunkt i detaljerte analyser av lydopptak av elleve avhør, beskriver og ... -
«Den samhandlinga, ...den er utfordringa» - om muntlige ferdigheter i norskfaget
Theodorsen, Hanne (Master thesis, 2021)Denne masteroppgaven er en kvalitativ studie, basert på til sammen seks semistrukturerte forskningsintervju, med tre ungdomsskolelærere og 12 av deres elever. Temaet for oppgaven er muntlighet i norskfaget. Bakgrunnen for ... -
Det e lettere hvis du gjør det
Håheim, Trine Marie (Master thesis, 2021)Denne masteravhandlingen belyser problemstillingen «Hvordan nyttiggjør to elever i andreklasse seg av tilgjengelige ressurser i ulike skrivesituasjoner?». Klassen jeg har forsket i er med på FUS-prosjektet. Det er en ... -
Interaksjon med brukere i Nav: Analyse av samtaledata som grunnlag for fagutvikling
Riis-Johansen, Marit Olave; Halvorsen, Kristin; Andenæs, Ellen; Thomassen, Gøril (Journal article; Peer reviewed, 2018)Møter mellom Nav-veileder og bruker er viktige både for samfunnets mål om flest mulig i arbeid, og for den enkelte bruker som har behov for veiledning, økonomisk eller praktisk hjelp. Gjennom FOU-satsingen «Interaksjon med ... -
Muligheter for muntlig deltakelse - En kvalitativ studie av muntlig aktivitet på 1.trinn.
Jenssen, Lisa; Tanem, Ingrid (Master thesis, 2023)Sentralt i sosiokulturell læringsteori (Vygotskij, 1978), er at læring oppstår i samspill mellom mennesker gjennom bruk av språk. Med det som teoretisk bakteppe, har vi gjort undersøkelser, analysert og drøftet våre funn ... -
Muntlige ferdigheter i norskfagets begynneropplæring - en kvalitativ innholdsanalyse av tre lærerveiledninger etter fagfornyelsen
Ellevold, Ingeborg (Master thesis, 2022)Bakgrunnen for denne masteroppgaven har vært min interesse for betydningen av muntlige ferdigheter. Muntlighet er viktig for all form for deltakelse og læring, og er en nødvendighet for å kunne ta del i ulike roller og ... -
«Sånn formelle ting som jeg bare må si»: Kommunikative dilemma i presentasjonen av formalia i politiavhør
Riis-Johansen, Marit Olave (Peer reviewed; Journal article, 2020)Politiavhør er institusjonelle samtaler som er omkransa av visse institusjonelle og profesjonelle vilkår for hvordan et avhør skal og bør foregå. For avhørslederen kan slike vilkår gi seg utslag i kommunikative dilemmaer ... -
Slagside i skrivedidaktikken? En læreverkanalyse om de yngste elevenes skriveoppgaver.
Langeland, Christine (Master thesis, 2022)Formålet med denne studien er å undersøke og etablere kunnskap om skrivedidaktikken i utvalgte læreverk. Undersøkelsen motiveres av forskning som viser en endring i skriveopplæringen. Denne endringen innebærer en helhetlig ... -
Vurderingssamtaler i norskfaget på ungdomsskolen
Bjørneseth, Guro (Master thesis, 2023)I denne masteroppgaven undersøker jeg individuelle vurderingssamtaler mellom en norsklærer og fire tiendeklassinger. Studien peker på kjennetegn ved samtaletypen med hovedvekt på hva samtaledeltakerne gjør i vurderingssamtalen ...